مشاوره تخصصی: 5131-041
info@virastudy.com
Vira Study - اعزام دانشجو به خارج

زندگی در آلمان برای یک دانشجوی خارجی چگونه است؟

life-in-germany

زندگی در آلمان برای یک دانشجوی خارجی

آلمان به دلیل مزیت‌های بی‌شمارش مانند کیفیت زندگی، فرصت‌های شغلی و فرهنگ و سنت‌های جالبی که دارد، مردم را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. اقتصاد آلمان نیز یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است. زیرا بازار کار توسعه‌یافته و شرایط با ثباتی دارد. جایی است که مردم برای موفقیت به آن‌جا می‌روند. کشور امید، موفقیت، تحقیق و نوآوری است. منظره‌های زیبا، قلعه‌های مختلف و معماری جالبی که دارد سهم خود را در جذب مهاجران ایفا می‌کنند.

از ویژگی‌های جالب آلمان می‌توان به شهرهای دیدنی آن اشاره کرد. برای کسانی‌که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند، دیدن آلمان تجربه‌ی باشکوهی است. آلمان قلعه‌های باستانی فوق‌العاده‌ای دارد، هزاران قلعه در سراسر آلمان قرار دارند که قبلاً خانه‌ی پادشاهان و امپراطوران بوده‌اند و اکنون بخش‌های ارزشمندی از تاریخ آلمان محسوب می‌شوند. اشیاء فرهنگی، موزه‌ها و ساختمان‌های دارای معماری باشکوه آلمان هزاران بازدیدکننده را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند. آلمان به عنوان کشوری پویا با جمعیتی پرانرژی و نوآور، چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

در این مقاله می‌خوانید:

بیایید با طرح چند سؤال ببینیم که زندگی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی چگونه است:

مسلما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی که تازه وارد آلمان شده‌اید و قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید با چالشهایی روبرو خواهید شد که در این بخش از مقاله سعی می‌کنیم با طرح چند سوال شرایط اولیه را برای شما توضیح دهیم.

سوال و جواب - Vira Study

آب‌وهوای آلمان چگونه است؟

به عنوان یک دانشجوی خارجی، خوشحال خواهید شد که بدانید آلمان از آب‌وهوایی عالی برخوردار است. اگرچه آب‌وهوای عالی می‌تواند مسئله‌ای ذهنی باشد، اما آلمان عموماً به عنوان کشوری شناخته می‌شود که در طی سال می‌توان از هر چهار فصل آن لذت می‌برد. بنابراین، اگر قصد دارید یک سال کامل در آلمان بمانید، به لباس‌های هر چهار فصل نیاز پیدا خواهید کرد. عموماً، تابستان‌های آلمان گرم و زمستان‌هایش سرد هستند و دما می‌تواند به زیر صفر برسد. اما بهار و پاییزش اغلب کاملاً متعادل هستند.

در طی تابستان که دما می‌تواند به بالای 30 درجه‌ی سانتیگراد برسد، آلمان مقاصد خنک فوق‌العاده‌ای مانند دریاچه یا سواحل دارد. آب‌وهوای آلمان می‌توان متغیر و شاید اغلب غیرقابل پیش‌بینی باشد، اما مطمئن باشید که در طی سفر تحصیلی خود به آلمان، از هر چهار فصل سال لذت خواهید برد. بنابراین، فراموش نکنید که کلاه، شال گردن، دستکش و یک ژاکت گرم به همراه داشته باشید، اما عینک آفتابی، تی‌شرت و مایو هم لازم خواهید داشت.

 معمولاً این مشاغل پاره‌وقت شامل تدریس‌یاری یا کارهای پژوهشی در دانشگاه، تدریس زبان انگلیسی، پشتیبانی یا پیشخدمتی در کافی‌شاپ‌ها یا بارها، یا دستیاری در تولید محصولات صنعتی و مواردی از این دست است. اگرچه دانشجویان می‌توانند در این کارهای پاره‌وقت کمی پول درآورند و در مورد فرهنگ و سبک زندگی آن‌جا بیشتر بیاموزند، اما معمولاً بهشان فشار بیاید، مخصوصاً وقتی درس‌های ترم شروع به سخت شدن می‌کنند.

از نظر حقوق و دستمزد، دانشجویان می‌توانند با دریافت 5 تا 15 یورو در ساعت، تقریباً 450 یورو در ماه از کارهای پاره‌وقت درآورند. معمولاً دستمزدها در شهرهای بزرگتر بیشتر است، اما هزینه‌های زندگی هم در آن شهرها بالاتر است. به طور کلی، یکی از بزرگترین مسائل مالی‌ای که دانشجویان در آلمان با آن مواجه هستند، اجاره‌بها استو با این حال، بسیاری از دانشجویان تصمیم می‌گیرند در آپارتمان‌های مشترک یا خوابگاه‌های دانشجویی زندگی کنند یا آپارتمانی در حومه شهر پیدا کنند، زیرا اجاره‌بها در مرکز شهر گران‌تر است.

آیا توان پرداخت هزینه‌ها را خواهم داشت؟

طبق برآوردهای سال 2020، یک دانشجوی خارجی در آلمان برای تأمین هزینه‌های ضروری زندگی خود به حدود 853 یورو در ماه نیاز دارد. اگر باید برای ورود به آلمان ویزا بگیرید، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد ثبات مالی برای درخواست ویزا را دارید (برای این منظور، معمولاً باید مبلغی را به یک حساب بانکی مسدود در آلمان واریز کنید.) معمولاً، دانشجویان بین‌المللی به دنبال آن هستند که در طی تحصیل در آلمان راه خود را پیدا کنند، به خصوص از طریق کسب درآمد با بسیاری از شغل‌های پاره‌وقت در آلمان که به ویژه به دانشجویان پیشنهاد می‌شود.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی مشغول به تحصیل در آلمان، مجاز هستید که در مجموع 120 روز کامل یا 240 نیم‌روز در سال کار دانشجویی کنید.

پرداخت - Vira Study

سبک زندگی آلمانی چگونه است و چه تفریحاتی می‌توانم داشته باشم؟

آلمانی ها به قاعده و وقت‌شناسی اهمیت زیادی می‌دهند، بنابراین اگر وقت‌شناس نباشید، ممکن است در دوستی با آلمانی‌ها دچار مشکل شوید. این کشور فرهنگ شگفت‌انگیزی دارد که تا حد زیادی تحت تأثیر تاریخ غنی آن و تا حدی تحت تأثیر کشورهای همسایه‌اش قرار دارد. آلمانی‌ها سخت‌کوشی، کمال‌گرایی و دقت را دوست دارند، به همین دلیل ممکن است در ابتدا غیراجتماعی به نظر برسند، اما وقتی آن‌ها را بیشتر بشناسید متوجه می‌شوید که خیلی هم خون‌گرم هستند. آنان از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند، بنابراین لازم نیست نگران باشید که باهاشان راحت خواهید بود یا خیر.

به طور کلی، زندگی دانشجویی در آلمان تجربه‌ای اصیل است و احتمالاً می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند. اکثر شهرهای آلمان زندگی شبانه‌ی فعال و طیف وسیعی از انواع تفریحات را دارند. شهرهای بزرگتر مانند مونیخ و برلین پر از مکان‌های جالب دیدنی هستند، اما جذابیت شهرهای کوچکتر منحصربه‌فرد است. آلمان با مکان‌هایی که مناسب دانشجویان هستند، فعالیت‌های فوق برنامه و جشنواره‌هایش، مکان مناسبی است که بتوانید بین تحصیل و زندگی اجتماعی خود تعادل برقرار کنید.

زبان رسمی این کشور آلمانی است که بیش از 95 درصد مردمش به آن به عنوان زبان اول صحبت می‌کنند. اگرچه بسیاری از آنان به خصوص در شهرهای بزرگتر انگلیسی بلد هستند اما اگر بتوانید در مدت اقامتتان در آلمان کمی آلمانی صحبت کردن یا اصول اولیه‌ی آن را یاد بگیرید، راحت‌تر خواهید بود. تعامل با مردم محلی کمکتان می‌کند مهارت‌های زبان آلمانی خود را تقویت کنید. همیشه بهتر است به زبانی آدرس بپرسید که بیشتر مردم به آن زبان صحبت می‌کنند. اما اگر نمی‌توانید آلمانی صحبت کنید هم نگران نباشید، راهتان را پیدا خواهید کرد زیرا آلمانی‌ها به خارجی‌ها عادت دارند.

آلمان به خاطر جشنواره‌های سنتی سالانه‌ی خود نیز معروف است. یکی از محبوب‌ترین این جشنواره‌ها که احتمالاً درباره‌اش شنیده‌اید، Oktoberfest است. میلیون‌ها نفر هر ساله در جشنواره‌ی اکتبر شرکت می‌کنند و با دوستان و خویشاوندان خود وقت می‌گذارنند، از نوشیدنی، غذا و بازی‌های خود لذت ببرند و با بقیه دوست می‌شوند. این جشنواره معمولاً از اواخر سپتامبر در مونیخ آغاز می‌شود و پس از حدود دو هفته، در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. این تنها یکی از جشنواره‌های مختلفی است که در آلمان برگزار می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی همیشه طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که در Oktoberfest حضور داشته باشند، بنابراین ممکن است تعداد زیادی از آنان را ملاقات کنید.

آیا می‌توانم از سیستم بهداشت و درمان آلمان استفاده کنم؟

برای ورود و اقامت در آلمان، باید بیمه‌ی درمانی داشته باشید، زیرا در این کشور اجباری است. آلمانی‌ها بیمه‌ی درمانی را جدی می‌گیرند و سیستم بهداشت و درمانشان هم یکی از بهترین‌ها در جهان است. بیمه‌ی درمانی دانشجویان در آلمان معمولاً مقرون‌به‌صرفه است و بسته به این‌که از بیمه‌ی درمانی دولتی یا خصوصی استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی در مورد هزینه ها، می‌توانید از مزایای بی شماری برخوردار شوید. با این حال، همیشه قبل از خرید بیمه‌ی درمانی، مزایا و هزینه‌های تحت پوشش آن را بررسی کنید زیرا برخی از طرح‌های بیمه‌ی درمانی همه‌ی هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند.

بهترین حسن تحصیل در آلمان چیست؟

بهترین و مهم‌ترین حسن تحصیل در آلمان این است که با مردمی از سراسر جهان آشنا می‌شوید، درباره‌ی فرهنگ‌های مختلف یاد می‌گیرید و دوست پیدا می‌کنید. دانشجویان سراسر جهان به آلمان به عنوان مقصد تحصیلی نگاه می‌کنند. این کشور بسته‌ی کامل معتبری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. هم می‌توانید از تحصیل و مدرک باکیفیتی بهره‌مند شوید که بهتان امکان برتری در بازار کار جهانی را می‌دهد و هم این فرصت را خواهید داشت که از زیبایی‌های آلمان نهایت لذت را ببرید.

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان - Vira Study

چالش برانگیزترین بخش تحصیل در آلمان چیست؟

در ابتدا ممکن است همه چیز چالش‌برانگیز به نظر برسد اما به همه چیز عادت می‌کنید. پس از عادت به زندگی و تحصیل در کشوری خارجی، متوجه خواهید شد که از همان اول هم چیزی برای نگرانی وجود نداشته است. از پیدا کردن دوستان و یادگیری چیزهای جدید لذت خواهید برد، خیلی‌ها بعد از به پایان رساندن این دوره آرزو می‌کنند که می‌توانستند دوباره آن تجربه را داشته باشند. البته، چیزهایی مانند پرداخت اجاره، سختی‌های تحصیل و کار و یا پیدا کردن راهتان در آلمان می‌توانند برخی از دشوارترین چالش‌هایی باشد که باید بر آن‌ها غلبه کنید. با این وجود، اطمینان داشته باشید که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قبل از شما این کار را انجام داده‌اند. پس از رسیدن به آلمان، دانشجویان بسیاری را پیدا خواهید کرد که در همان موقعیت شما قرار دارند.

اگر احساس می‌کنید احتیاج دارید که خانواده خود را با خود به آلمان ببرید، می‌توانید از الحاق خانواده با ویزای دانشجویی آلمان استفاده کنید.

سوالات متداول درباره‌ی زندگی در آلمان برای یک دانشجوی خارجی

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان، مجاز هستید که در مجموع 120 روز کامل یا 240 نیم‌روز در سال کار کنید.

دانشجویان می‌توانند با دریافت 5 تا 15 یورو در ساعت، تقریباً 450 یورو در ماه از کارهای پاره‌وقت درآورند.

بله، برای ورود و اقامت در آلمان، باید بیمه‌ی درمانی داشته باشید، زیرا در این کشور اجباری است.

پرونده‌های مهاجرتی

ویزای تحصیلی انگلستان – اخذ شده توسط Vira Study

نیاز به مشاوره دارید؟

ما در Vira Study در کنار شما هستیم، اگر در هر مرحله از مسیر مهاجرت تحصیلی آلمان نیاز به مشاوره دارید، با مشاوران ما در Vira Syudy در تماس باشید. ما با سالها تجربه و صدها پرونده موفق در اعزام دانشجو به کانادا مشاور مطمئنی برای شما خواهیم بود.

از تحصیل و زندگی در آلمان بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانید: