مشاوره تخصصی: 5131-041
info@virastudy.com
Vira Study - اعزام دانشجو به خارج

Studienkolleg در آلمان (دوره‌ی آمادگی برای دانشگاه)

Studienkolleg در آلمان (دوره‌ی آمادگی برای دانشگاه) - Vira Study

اگر به فکر تحصیل در آلمان هستید، آیا تا حالا اسم Studienkolleg به گوش شما خورده است؟! اگر بخواهید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی از کشوری به غیر از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در آلمان تحصیل کنید، ابتدا باید بدانید مدرک قبلی خود را در دانشگاه‌های آلمان به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر. باید گواهی تحصیلی کشورتان را با توجه به شرایط اعتبارسنجی آلمانی بسنجید و ترجمه کنید. در غیر این صورت، مدرک شما به رسمیت شناخته نمی‌شود. فهرست محدودی از مدارک خارجی هستند که معادل مدارک آلمانی ارزیابی می‌شوند.

بسیاری از دانشجویان خارجی که هیچ اطلاعاتی درباره‌ی نظام آموزشی آلمان ندارند، می‌ترسند این موضوع پایانی بر رؤیای تحصیل و زندگی در آلمان باشد، اما دانشگاه‌های آلمان راه حلی به نام Studienkolleg برای شما دارند.

با وجود آن‌که بسیاری از دانش‌آموزان دوره‌ی Studienkolleg را اتلاف وقت می‌دانند، ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که قبل از تحصیل عادی خود چنین دوره‌ای را پشت سر می‌گذارند، موفق‌تر از کسانی هستند که این کار را نمی‌کنند.

به یاد داشته باشید زندگی در آلمان به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بهتر است مراحل اصلی خود را طی کند زیرا تمامی این مراحل یر اساس اصول کارشناسی برنامه‌ریزی شده‌اند.

در این مقاله می‌خوانید:

Studienkolleg چیست؟

به عبارت ساده، Studienkolleg یک کالج آمادگی در آلمان است که برای آماده‌سازی آن دسته از دانشجویان بین‌المللی‌ طراحی شده است که مایل به تحصیل در آلمان هستند اما مدارکشان با معیارهای نظام آموزشی آلمان مطابقت ندارد.

معمولاً دور‌ه‌ی Studienkolleg دو ترم تحصیلی یا یک سال تحصیلی کامل طول می‌کشد. هدف این دوره آماده‌سازی دانش‌آموزان با استفاده از مهارت‌ها و دانش مورد نیاز در موضوعات خاص مرتبط با دوره‌ی دانشگاهی مورد علاقه‌ی ایشان است.

بسته به رشته‌ی تحصیلی‌ای که می‌خواهید در دانشگاه‌های آلمان بگذرانید، باید در یکی از دوره‌های Studienkolleg زیر شرکت کنید:

T-Kurs

آلمانی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و انفورماتیک

M-Kurs

آلمانی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی

W-Kurs

آلمانی، ریاضیات، اقتصاد، بازرگانی و جامعه‌شناسی

G-Kurs

آلمانی، تاریخ، ادبیات آلمانی، جامعه‌شناسی و آمار

همان‌طور که می‌بینید، کلاس‌های زبان آلمانی در اولویت Studienkolleg هستند زیرا صرف نظر از نوع دوره، باید زبان آلمانی را یاد بگیرید. اگر دوره‌ای که می‌خواهید بگذرانید به زبان انگلیسی باشد که در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا محتمل‌تر است، بهتان زبان انگلیسی یاد می‌دهند.

در واقع، یکی از اساسی‌ترین اهداف Studienkolleg این است که شما را به سطح معینی از دانش برساند. علاوه بر این، در طی دوره‌ی Studienkolleg، کلاس‌های زبان بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند.

زمانی که وارد این دوره‌ی مقدماتی می‌شوید، بسته به زبانی‌که دوره‌ی دانشگاهی موردتان نظرتان تدریس می‌شود، باید از حداقل سطح دانش زبان آلمانی یا انگلیسی برخودار باشید. به طور معمول، دانشگاه‌های آلمان سطح زبان B1 یا B2 را برای شرکت در Studienkolleg در نظر می‌گیرند.

در طی این دور‌ه‌ی یک ساله‌ی پایه، از زبان انگلیسی یا آلمانی در زمینه‌های مختلف مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود استفاده می‌کنید که می‌تواند علوم، بازرگانی یا اقتصاد باشد و به این ترتیب، سطح زبانتان به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد که عاملی حیاتی برای موفقیت در تحصیلات عادی در آلمان است.

چگونه برای Studienkolleg در آلمان درخواست دهیم؟

برای درخواست برای دوره‌ی Studienkolleg در آلمان، باید این مراحل را دنبال کنید:

قبل از هر چیز، باید ببینید که آیا گواهی پایان تحصیل کشورتان در دانشگاه‌های آلمان به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر. به وب‌سایت دانشگاه بروید و بخش شرایط ورودش و شرایط پذیرش را مطالعه کنید، وب سایت دانشگاه‌ها بهترین منبع برای کسب اطلاعات اولیه است. معمولاً دانشگاه‌ها به روشنی بیان می‌کنند که چه نوع مدارکی را می‌پذیرد. اگر مدرک شما در آن‌جا آورده نشده است، باید در یک دوره‌ی مقدماتی که همان Studienkolleg است شرکت کنید.

پیدا کردن یک Studienkolleg و یک دوره

اکنون که می‌دانید قبل از پذیرش باید دوره‌ی آمادگی را بگذرانید، باید یک Studienkolleg  و یک دوره‌ی مناسب پیدا کنید.

در این مرحله، این سؤال منطقی مطرح می‌شود که آیا باید دوره‌ی Studienkolleg را در دانشگاه مورد نظرتان بگذارنید یا خیر.

خب، بستگی دارد. اگرچه اکثر دانشگاه‌ها این دوره‌ها را برگزار می‌کنند اما چندین دانشگاه هم این‌گونه نیستند. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه اشتوتگارت از دانشجویان خارجی ورودی خود می‌خواهند در یک دوره‌ی مقدماتی در مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT) یا دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ شرکت کنند. علاوه بر این، برخی نهادهای خصوصی وجود دارند که دوره‌های Studienkolleg را مستقل از دانشگاه‌ها  برگزار می‌کنند.

بررسی الزامات ورود به دوره‌ی Studienkolleg

شرایط ورود کالج‌های مختلف آمادگی دانشجویان بین‌المللی در آلمان بسیار متفاوت هستند.

برای مطالعه‌ی این شرایط، باید به وب‌سایت Studienkolleg مراجعه کنید و در صورت نیاز، با آن‌ها مکاتبه‌ی ایمیلی داشته باشید.

معمولاً برای درخواست Studienkolleg ، مدارک زیر لازم هستند:

Studienkolleg

ارسال درخواست Studienkolleg

پس از این‌که تمام مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کردید، نوبت به ارسال درخواست می‌رسد. می‌توانید درخواستتان را به صورت آنلاین یا از طریق پست ارسال کنید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید مستقیماً برای Studienkolleg  درخواست دهید، مگر این‌که یک مؤسسه‌ی خصوصی باشد. اگر دوره‌ی Studienkolleg توسط دانشگاهتان ارائه می‌شود، باید از طریق آن درخواست دهید.

درخواست آنلاین را می‌توانید از طریق پلتفرم درخواست آنلاین دانشگاه‌های آلمان Uni-Assiste.de ارسال کنید. دانشگاه‌های کمی هستند که در این پلتفرم حضور ندارند و سیستم درخواست آنلاین مختص خود را دارند.

به دقت به مهلت‌های درخواست توجه کنید زیرا درخواست‌های دیرهنگام پذیرفته نمی‌شوند. معمولاً، مهلت‌های درخواست برای Studienkolleg به این ترتیب هستند:

دریافت ویزای دانشجویی آلمان

برای آن‌که به عنوان دانشجویی از کشورهایی به غیر از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، اجازه‌ی تحصیل در آلمان را داشته باشید، باید ویزای دانشجویی بگیرید. هنگامی‌که برای Studienkolleg در آلمان درخواست دادید و نامه‌ی پذیرشتان را دریافت کردید، شرایط دریافت ویزای دانشجویی را خواهید داشت که به آلمان سفر کنید و مدرک دانشگاهیتان را دریافت کنید.

شرکت در آزمون ورودی

برای ورود به دوره‌ی Studienkolleg در آلمان باید از سطح معینی از دانش در موضوعات اصلی مرتبط با دوره برخوردار باشید. ازتان انتظار می‌رود که با شرکت در آزمون ورودی که دانش و مهارت‌های کلیتان را در آن موضوعات می‌سنجند، این موضوع را نشان دهید.

این آزمون ورودی آن‌قدرها هم سخت نیست و بیشتر به دنبال شناسایی نقاط ضعفتان در زبان و سایر موضوعات اصلی است. در پایان دوره‌ی آمادگی، در یک آزمون ارزیابی شرکت خواهید کرد که نشان‌دهنده‌ی پیشرفتتان در طی دوره‌ی Studienkolleg است. اگر پیشرفتتان عالی نباشد، جایی در دانشگاه نخواهید داشت.

دانشگاه های Studienkolleg در آلمان

به عبارت ساده، Studienkolleg یک کالج آمادگی در آلمان است که برای آماده‌ سازی آن دسته از دانشجویان بین‌ المللی‌ طراحی شده است که مایل به تحصیل در آلمان هستند اما مدارکشان با معیارهای نظام آموزشی آلمان مطابقت ندارد.

کار در آلمان بعد از فارغ‌ التحصیلی - Vira Study

سوالات متداول درباره‌ی Studienkolleg

دانشگاه‌های آلمان فهرستی از مدارک تحصیلی دارند که معادل مدارک موجود در نظام آموزشی آلمان است. بخش شرایط ورودی وب‌سایت دانشگاه را بررسی کنید تا ببینید مدرکی که دارید، شرایط درخواست مستقیم برای گذراندن یک دوره‌ی معمولی را برآورده می‌کند یا خیر. اگر نتوانستید این اطلاعات را پیدا کنید، به دانشگاه یا مقامات آموزشی در آلمان ایمیل بزنید.

این‌ها برخی از مدارک خارجی هستند که توسط دانشگاه‌های آلمان به رسمیت شناخته می‌شوند:

  • دیپلم دبیرستان
  • مدرک کارشناسی
  • نمرات A
  • GCSE

برای کسب اطلاعات درباره‌ی نحوه‌ی ارزیابی مدرکتان در آلمان و این‌که آیا به رسمیت شناخته می‌شوند یا خیر، می‌توانید به این پایگاه داده مراجعه کنید.

در آلمان، Studienkolleg یک دوره‌ی پایه‌ی رایگان است، اما بستگی به دوره‌ی Studienkolleg شما دارد. اگر دانشگاهی که می‌خواهید تحصیل کنید، دولتی است و دوره‌های آمادگی را به طور مستقل ارائه می‌دهد، هیچ هزینه‌ای ندارد. با این حال، باید شهریه‌ی ثابت ترم را بپردازید.

بله، می‌توان اما توصیه نمی‌شود. به طور معمول، باید دانش بسیار خوبی از موضوعات متعدد داشته باشید و آزمون ورودی به این راحتی نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، اکیداً توصیه می‌کنیم قبل از شرکت در آزمون ورودی در این دوره شرکت کنید.

پرونده‌های مهاجرتی

ویزای تحصیلی انگلستان – اخذ شده توسط Vira Study

از تحصیل و زندگی در آلمان بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانید: