مشاوره تخصصی: 5131-041
info@virastudy.com
Vira Study - اعزام دانشجو به خارج

چگونه می‌توان برای کالج‌های کانادا درخواست فرستاد؟

ارسال درخواست برای کالج‌های کانادا - vira study

چگونه می‌توان برای کالج‌های کانادا درخواست فرستاد؟

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی قبل از اقدام برای تحصیلات عالی در کالج یا دانشگاه‌های کانادا، باید نگاهی به تمام برنامه‌های در دسترس در آنها بیندازید و ببینید کدام‌یک از آن‌ها با اهداف تحصیلی شما مطابقت دارند و آن را انتخاب کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار مراجعه به وب‌سایت دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی است که آن برنامه‌ی خاص را در برمی‌گیرند. سپس باید با مسئولین ذی‌ربط مشورت کنید که آن برنامه چه شرایطی دارد. هنگامی‌که تصمیم گرفتید یکی از استان‌های مناطق ده‌گانه‌ی کانادا را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنید، این روند سرگرم‌کننده‌تر هم می‌شود زیرا کالج‌های هر یک از این مناطق، قوانین منحصر به فرد خود را برای پذیرش دارند.

پس از لحاظ کردن تمام این اطلاعات، در این مرحله می‌توانید فرم درخواست را از وب‌سایت یا دفتر آن کالج تهیه و پر کنید. معمولاً مراحل درخواست باید حداقل شش ماه قبل از شروع سال تحصیلی تکمیل شوند. برای این کار، باید با توجه به دانشگاه انتخابی خود، اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که شامل هزینه‌های درخواست، هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی، بیمه‌های پزشکی و هم‌چنین مدرک زبان مورد نیاز می‌شود.

پس از آن‌که درخواست خود را با موفقیت تکمیل کردید، معمولاً نامه‌ی پذیرش را از طریق ایمیل در اختیارتان قرار خواهند داد. این نامه برای مرحله‌ی بعدی به دردتان می‌خورد که درخواست ویزای تحصیلی است.

در این مقاله می‌خوانید:

شرایط ورود به دانشگاه های کانادا

شرایط ورود به دانشگاه بسته به استان و برنامه‌ی تحصیلی انتخابی متفاوت است. عموماً، مدارک زیر برای ورود به همه‌ی دانشگاه‌های کانادا و همه‌ی برنامه‌های تحصیلی لازم هستند:

  • کپی پاسپورت
  • آزمون مهارت زبان
  • رزومه
  • توصیه‌نامه

با این حال، رشته‌هایی مانند کارشناسی هنر، کارشناسی ارشد هنر و دکترای فلسفه می‌توانند شرایط متفاوتی داشته باشند.‌

شرایط مقطع کارشناسی در کانادا

دانش‌آموزان دبیرستانی برای ثبت نام در برنامه‌های کارشناسی رقابت دارند. با این وجود، صرف‌نظر از وضعیت درخواست دانش‌آموزان، همه باید یک سری معیارها را رعایت کنند. معمولاً دانشگاه‌ها به نمرات دانش‌آموزان دبیرستانی و معدل کل آنان توجه زیادی دارند. ممکن است این معیار در همه‌ی استان‌ها یکسان نباشند. به همین دلیل، همیشه توصیه می‌شود مستقیماً به وب‌سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنید.

شرایط ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا

برخی از شرایط ارسال درخواست برای ورود به برنامه‌های کارشناسی دانشگاه‌ها عبارت هستند از:

  • مدرک دیپلم دبیرستان
  • کارنامه
  • کپی پاسپورت
  • مدرک زبان که می‌تواند تافل یا آیلتس باشد
  • اثبات توانایی تأمین مالی
  • توصیه‌نامه (تا 3 تا)
  • رزومه
  • پوشه‌ی نمونه‌های نگارش

دانش‌آموزان می‌توانند بسته به اولویت‌های خود،  برای بسیاری از رشته‌ها اعم از اصلی یا فرعی یا برنامه‌های هنری، علمی یا تجاری درخواست دهند. علاوه بر این، هر یک از این برنامه‌ها تخصص‌های بسیاری را شامل می‌شوند که دانش‌آموزان می‌توان به آن سمت بروند. با این حال، نباید فرصت دریافت بورسیه‌ی تحصیلی را از دست بدهند و باید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه انتخابی خود، در این زمینه اطلاعات کسب کنند.

شرایط ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا

همه‌ی دانشجویان باید قبل از درخواست تحصیلات تکمیلی در کانادا، مدرک تحصیلی مقطع قبلی خود را ارسال نمایند، زیرا این اولین و مهمترین مدرک برای پذیرش در مقاطع بالاتر دانشگاه‌های کانادا است. کارشناسی ارشد پیشرفته‌تر است و به همین دلیل به تحقیقات مستقل و کار علمی زیادی دارد، اما داوطلب تحصیلات تکمیلی باید نشان دهد که تمام ویژگی‌ها و مهارت‌های علمی لازم را دارد. معمولاً، این موضوع در مصاحبه معلوم می‌شود که دانشجوی موردنظر که قصد ادامه‌ی تحصیل در برنامه‌ی خاصی را دارد، با اساتیدی که در آن زمینه‌ی مورد نظر تخصص دارند،  گفت‌وگو می‌کند.

برخی از شرایط ارسال درخواست برای ورود به برنامه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها عبارت هستند از:

  • اثبات توانایی تأمین مالی
  • انگیزه‌نامه
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک آزمون‌های زبان (تافل یا آیلتس)
  • توصیه‌نامه
  • رزومه
  • ریز نمرات دانشگاهی
college-in-canada

شرایط ورود به مقطع دکترای دانشگاه‌های کانادا

بی‌شک با توجه به تحقیقاتی که در مقطع کارشناسی ارشد انجام داده‌اید، برای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه‌های کانادا باید از صلاحیت تحقیقاتی بیشتری برخوردار باشید. علاوه بر شرایط ورود و مدارکی مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکتر، کیفیت وقف خود برای انجام تحقیقات نیز بسیار مهم است زیرا این مقطع می‌تواند تا 6 سال هم طول بکشد.

برخی از شرایط ارسال درخواست برای ورود به برنامه‌های دکترای دانشگاه‌ها عبارت هستند از:

  • مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر
  • اثبات توانایی تأمین مالی
  • انگیزه‌نامه
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک آزمون‌های زبان (تافل یا آیلتس)
  • کارنامه‌ی دانشگاهی
  • آزمون پذیرش فارغ‌التحصیلان (GMAT یا GRE)
  • توصیه‌نامه
  • رزومه
  • مقالات تحقیقاتی چاپ‌شده

به جز این الزامات عمومی برای تحصیل در مقطع دکتری، ممکن است برخی از دانشگاه‌های کانادا به مدارک بیشتری نیاز داشته باشند، به همین دلیل است که باید شرایط دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید. اما در موارد فوق العاده، می‌توان برای مقطع دکترا پذیرش مستقیم گرفت و بدون گذراندن مقطع کارشناسی ارشد، یک راست وارد دکترا شد. این در صورتی امکان‌پذیر است که در دو سال آخر تحصیلات کارشناسی خود نمرات بالایی گرفته باشید و دستاوردهای دیگری داشته باشید که نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های تحصیلی شما باشند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

کانادا به یکی از مقاصد تحصیلی مهم برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. چرا که دانشگاه‌هایی معتبر، شهرهای کارآمد و شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه دارد. بسیاری از دانشگاه‌های آن در سطح جهانی مطرح هستند و چندین دهه است که در رتبه‌های برتر قرار دارند. شهریه‌های دانشگاه‌های کانادا برای اکثر دانشجویان بین‌المللی معقول است، زیرا هزینه‌ها در استان‌های مختلف با هم فرق می‌کند و همین باعث می‌شود که دانشجویان راحت‌تر بتوانند دانشگاهی پیدا کنند که با شرایط مالی آنان هم‌خوانی داشته باشد.

مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌ها سالانه حدود 30000 دلار کانادا هزینه دارند. و هزینه‌های گران‌ترین دانشگاه‌ها تا 100000 دلار کانادا در سال نیز می‌رسند. با این حال، شهریه‌ها می‌توانند بسته به نوع برنامه‌ی تحصیلی و مقطعی که در آن دانشگاه‌ مشخص ارائه می‌شود، متفاوت باشند. برای آن‌که بتوانید تصویر واضح‌تری از میانگین هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا داشته باشید، آن‌ها را بر اساس مقطع تحصیلی تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

رشته تحصیلیهزینه دوره
کارشناسی مهندسی و علوم کامپیوتر1,400 – 55,000 CA$
کارشناسی بازرگانی و مدیریت700 – 57,000 CA$
کارشناسی پزشکی و بهداشت2,100 – 58,000 CA$
کارشناسی هنرهای تجسمی3,300 – 70,000 CA$
کارشناسی علوم اجتماعی1,100 – 55,000 CA$
کارشناسی حقوق9,800 – 36,600 CA$
رشته تحصیلیهزینه دوره
کارشناسی مهندسی و علوم کامپیوتر2,400 – 53,00 CA$
کارشناسی بازرگانی و مدیریت2,000 – 53,000 CA$
کارشناسی پزشکی و بهداشت3,000 – 59,000 CA$
کارشناسی هنرهای تجسمی5,000 – 10,00CA$
کارشناسی علوم اجتماعی2,100 – 40,00 CA$
کارشناسی حقوق9,800 -36,600 CA$

 این هزینه‌ها معمولاً برای دانشگاه‌ها برتر کانادا هستند که در ادامه فهرست شده‌اند:

آیا به مجوز تحصیل نیاز خواهم داشت؟

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی مطمئن نیستند که باید برای مجوز تحصیل اقدام کنند یا خیر. برای رفع این ابهام، باید ببینید چه کسانی نیازی به مجوز تحصیل ندارند. اگر با هدف تحصیل به کانادا می‌آیید و یکی از این شرایط زیر شامل حالتان می‌شود، نیازی به مجوز تحصیلی نخواهید داشت:

– عضو نیروی مسلح خارجی یکی از کشورهایی هستید که  مشمول قانون نیروهای مراجعه‌کننده می‌شوند.

– اهل کشور دیگری هستید اما کارت وضعیت سرخ‌پوستان ثبت‌شده در کانادا را دارید.

– عضو خانواده یا یکی از کارکنان یک نماینده‌ی خارجی هستید که مورد تأیید امور جهانی کانادا است.

چیزی که در بین مردم تحت عنوان «ویزای دانشجویی» شناخته می‌شود، در واقع همان مجوز تحصیل است و با طی مراحل زیر، می‌توانید آن را دریافت کنید:

    1. به یکی از دانشگاه‌های کانادا درخواست بفرستید و نامه‌ی پذیرش بگیرید.
    2.  نامه‌ی پذیرش، مدارک اثبات تأمین مالی، گواهی عدم سوءپیشینه و همچنین سوابق پزشکی خود را ضمیمه کنید.
    3. درخواست مجوز تحصیل خود را به‌طور آنلاین در وب‌سایت شهروندی و مهاجرت کانادا ثبت کنید. اگر مشکلات الکتریکی دارید، همیشه می‌توانید درخواست خود را روی کاغذ نیز ارسال کنید اما قبل از آن باید حتماً راهنمای 5269 را  مطالعه کرده باشید.

چگونه یک مقطع را انتخاب کنم؟

ممکن است تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ی شغلی همیشه آسان نباشد، اما اگر بلندپروازی‌های درونی و عمیق‌ترین علایق خود را کشف کرده باشید، مرحله‌ی انتخاب رشته‌ی تحصیلی به راحتی آب خوردن خواهد بود. با محدود کردن طیف رشته‌های مورد نظر خود به راحتی می‌توانید دانشگاهی را انتخاب کنید که رشته‌ی مربوطه را ارائه می‌دهد و همه‌ی امکانات لازم را برای پیشرفت و تخصص آینده‌ی شما را دارد.

تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نگیرید، زیرا مطمئناً دوست ندارید در میانه‌ی کار، رشته‌ی تحصیلی خود را تغییر دهید. همیشه آینده‌ی خود را تصور کنید و ببینید دوست دارید وقی از خواب بیدار می‌شوید، چه کار کنید. پس از انتخاب رشته‌ی مورد نظر خود، شهرت دانشگاه و واحدهایی را که ارائه می‌دهد، در نظر بگیرید زیرا شاخص‌های مهمی در اشتغال هستند.

کانادا برخی از بهترین رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد و دانشگاه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان در آن‌ها تحصیل کرد. بهترین دانشگاه‌های کانادا برای کسانی که می‌خواهند در رشته‌های حقوق، بازرگانی، علوم کامپیوتر و روان‌شناسی تحصیل کنند، عبارت هستند از:

  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
canada-Toronto-university

نیاز به مشاوره دارید؟

ما در ViraStudy در کنار شما هستیم، اگر در هر مرحله از مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا نیاز به مشاوره دارید، با مشاوران ما در ViraSyudy در تماس باشید. ما با سالها تجربه و صدها پرونده موفق در اعزام دانشجو به کانادا مشاور مطمئنی برای شما خواهیم بود.

از تحصیل و زندگی در کانادا بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانید: